SK | EN

7 internetových klamstiev životosprávy

  • 09.01.2015
  • 2340
  • pravidla
    mentalny vykon
    fyzicky vykon
    zivotosprava
    myty
Určite sa stretávate s kvantom informácií kolujúcich po internete, z ktorých je niekedy ťažké si vybrať tie správne. Práve vďaka rôznym “múdrym radám” sa veľa ľudí trápi v začarovanom kruhu a zlyháva pri náprave, či tréningu svojho metabolizmu. Preto je dôležité vytvoriť si vlastný systém a postaviť oporné piliere, ktoré vám dajú jasné vodítka a vy smelo, s úsmevom na tvári dokážete čeliť nepravdivým výrokom a tlakom okolia. Aj keď sa toho o zdravej životospráve popísalo mnoho, zamerajme sa na najdôležitejšie klamstvá, na ktoré si určite treba dať pozor.

7 naozaj čudných výrokov, ktorýmvšak ľudia bežne uveria...


Pozrite sa s nami na časté klamstvá, ktoré sú často len vytiahnuté z kontextu a slúžia často len veľkým firmám potravinárskeho priemyslu pre zvyšovanie našej spotreby a naháňanie strachu. 


 

1. “Vajcia dvíhajú cholesterol a sú škodlivé pre vaše zdravie.“

          

Keby tomu tak bolo, najskôr by som už asi ležal niekde s infarktom, keďže ich zjem za týždeň aj desať. Opak je však pravdou, pretože cholesterol je v skutočnosti súčasťou každej našej bunky a chceme ho mať čo najviac. Áno, existuje zlý aj dobrý, ale tu v skutočnosti ide o tryglericidy,ktoré sa tvoria z cukrov a alkoholu.


Samozrejme mám na mysli kvalitné Bio vajcia, a nie že vám napadne vyhadzovať žĺtka! V tých sa totiž ukrýva najväčšia hodnota.



Ak máte chuť a čas, môžete sa pustiť do zaujímavých štúdií, ktoré naozaj potvrdzujú, že vajíčka sú jedno z najlepších jedál. Nech sa páči.  (567).


Ja si radšej predstavím skvelú chuť v kombinácii s maslom, či slaninkou. Fakt nezávidím vegánom ich nelichotivú situáciu pri prežúvaní čistej zeleniny, pričom sa navyše ukracujú o nastavenie metabolizmu pre pálenie tuku.  (1213).


Hlavný odkaz: Nebojte sa cholesterolu z vajec, ktoré patria k jednému z najhodnotnejších jedál na tejto zemi. Nezajedajte ich kilom chleba, nezapíjajte pivom a zistíte, že máte viac dobrého ako zlého cholesterolu.

 

2. „Kalória je kalória a na tom najviac záleží.“

        

Asi poznáte prístup, že si dám si horalku sem,čokoládku tam, veď je to len 250 Kcal. A stretli ste sa už s nervóznou ženou, ktorá na obed prekročila svoju dennú kalorickú dávku a neplánuje do ďalších raňajok nič zjesť? Škoda, že ju hormóny zlomia okolo 22.00, a v slabej chvíľke sa vám prizná, že vtedy skončila s pohárom nutely…


Problém je v tom, že je obrovský rozdiel, či si dáte plátok mliečnej čokolády, alebo plátok slaniny. Poznáme niekoľko štúdií, ktoré jasne dokazujú, že aj pri rovnakom kalorickom príjme môžete chudnúť, ale aj pekne pribrať.


Prečo? Pretože oveľa viac ako o hru kalórií ide o hormóny a fyziologickú odpoveď organizmu najedlo, ktoré príjmete. Keď raz nesprávnym jedlom dvihnete hladinu inzulínu nad istú hranicu, tak vám ani poldňové hladovanie nepomôže schudnúť. (1516).



Hlavný odkaz: Každé jedlo pôsobí na organizmus inak. Bielkoviny sú metabolizované inak ako cukor, nehovoriac o tuku. Každá makroživina má iný vplyv na vaše chute, hormóny a celkový tréning metabolizmu.


 

3. „Saturovaný tuk vás zabije.“

           

Čo ak by to bolo vo výžive trochu inak a práve tuky by mohli byť tou najhodnotnejšou potravinou, ktorú do seba môžete dostať?Pozor! Treba si uvedomiť, že nie je tuk ako tuk.


Existuje viacero jasných štúdií,ktoré ozrejmujú, že konzumácia kvalitných saturovaných tukov ako je maslo,kokosový olej, či bio mäso, alebo slanina nespôsobujú žiadne problémy a vôbec nie sú prepojené s rizikom kardiovaskulárnych chorôb. Problém je opäť raz v tom, že ak skombinujete takéto tuky s príjmom pečiva,sacharidov či alkoholu (čo je na Slovensku často priam pravidlom), nemôžeme sa čudovať, ak niekto vyhlási, že domáca klobása vás zabije.


Viac dôkazov nájdete v uvedených štúdiách. (222324,2526).


Ja na domáce kvalitné a čisté mäsové výrobky a inteligentné tuky nedám dopustiť, konzumujem ich každý deň a som plne zdravý a výkonný. Nikto vás nenúti do ich konzumácie, len je dôležité ozrejmiť si fakty a uvedomiť si, že inteligentné tuky sú tou najlepšou výživou pre náš mozog. To sa už vôbec nedá povedať o glukóze a fruktóze. 


Hlavný odkaz: Nebojte sa saturovaných tukov ako je pravé maslo, bravčová masť, kokosový olej, či tuk v Bio mäse. Váš mozog sa vám poďakuje, zvýši sa vám dobrý cholesterol a možno budete prekvapení, že sa stratí aj chuť na sladké.


 

4. „Všetci by sme mali jesť celozrnné potraviny.“


Áno to určite, pokiaľ by sme sa chceli nabaliť tukom okolo pása na celú zimu. Teraz však vážne… Nič proti poctivým celozrnným chlebom z pravého kvásku, alebo správne makrobioticky spracovaným a jemne naklíčeným zrnám, ktoré vám vedia dodať skvelú energiu.


Dobre vieme, že realita v obchodoch je úplne iná a len ťažko dostanete v jednom balíku celozrnné aj kvalitné.


Najväčším podfukom sú moderné fitness “polystyrénové” chleby. Ženy, naozaj vám to chutí? Prestaňte klamať samy seba! To, že si namiesto bieleho pečiva dáte celozrnnú bagetu vám prinesie dobrý pocit zo zdravého jedla, avšak ide o pocit falošný.


Súčasné formy pečiva tak či tak obsahujú plno lepku a termogenizovaného droždia, ktoré vám veru nepomôže. Oveľa ľahšie je pečivo vynechať a naučiť sa lepšie kombinácie. Alebo sa pustiť do experimentovania s vlastným kváskom a výberom kvalitnej špaldovej múky.


Hlavný odkaz: Pečivo nie je zdravé jedlo. Nie je ale ani úplne nezdravé, len si treba kontrolovať množstvo,kombinácie a hlavne kvalitu. Kváskový chlieb s maslom a zeleninou môžu byť výborné raňajky, ktoré by som dal aj svojim deťom. “Polystyrénové chlebíky” a spracované akože fitness výrobky už ale asi nie, keďže obsahom pripomínajú lepkovú nálož.

 

5. „Mäso nám škodí a vegetariánska strava je základ.“


Ok. Neútočím na vegetariánov, každý človek má vlastný rozum a vyberá si to, čo považuje za správne. Ale nesúhlasím s tvrdením, že mäso nás zabíja, je škodlivé, kyselinotvorné atď. Samozrejme, tak ako pri všetkom rozhoduje kvalita a mäso so supermarketu asi nebude to pravé orechové.


Ľudia jedli mäso už od nepamäti,a v podstate vďaka lovu dokázali prežiť. Bez súčasných civilizačných a metabolických chorôb.  Pričom mali nielen svaly, ale aj rastúci a rozvíjajúci sa mozog. Z rastlinnej stravy totiž Omega-3 dostanete len ťažko. Áno viem že ľanové a chia semiačka by ma mali spasiť, no nejak mi to nefunguje. Keď si však dám poriadny steak, cítim sa oveľa lepšie.


Navyše, zatiaľ nebol dokázaný žiaden priamy vzťah medzi konzumáciou správne upraveného mäsa a rakovinou, ako nás strašia niektorí brokolicoví doktori. (66).


Pri úprave mäsa, podobne ako pri príprave kávy, je veľmi dôležitá teplota, čas a samotný spôsob úpravy. Až dlhý čas v kombinácii s veľmi vysokou teplotou, napríklad nesprávne grilovanie vedúce k steaku ako úhoľ, pre nás môžu predstavovať riziko.


Hlavný odkaz: Mäso nie je základ výživy, ale kľudne si ho doprajte aj každý deň. Dôležitá je opäť dávka,príprava a kombinácia s inými potravinami, ktorá môže byť jedovatá. Preto si mäso dáme so zeleninou a nie s cestovinami či chlebom. Ženy, nebojte sa, že zmäsa priberiete. Práve steaky vám výrazne pomôžu pre získanie železa, ale aj krásy v líčkach a funkčných svaloch.


 

6.  „Nízkotučná diéta a ubratie kalórii je tou najlepšou cestou k zdraviu.“

         

Už od roku 1977 mnoho autorít, asi často podplatených silnou lobby, pretláčalo nízkokalorickú stravu s dôrazom na skoro úplne zníženie príjmu tukov.


Aj keď je redukcia kalórii tou správnou cestou, nemôžete po nej kráčať, kým sú v nerovnováhe hormóny ako leptín či inzulín. Práve takto sa výborne buduje leptínova rezistencia, vďaka ktorej samnoho ľudí nevie dojesť a akurátna porcia im často nestačí.


Opäť existuje už viacero jasných štúdii, kde vidíme, že takáto forma stravovania je vysoko neefektívnaa neudržateľná z dlhodobého hľadiska. Redukcia príjmu potravya čiastočné hladovky môžu nastať až vtedy, keď dostaneme pod kontrolu náš hormonálny systém. (7172).


Urobte si vlastný test! Kúpte si 200g plnotučného smotanového gréckeho jogurtu a 200 g nízkotučného ochuteného jogurtu. Merajte váš pocit zasýtenia a čas počas ktorého vám vydrží energia a schopnosť sústredenia. 


Hlavný odkaz: Ak uberiete tuky,potrebujete ich niečím nahradiť. Tak to spravili napríklad pri mnohých výrobkoch, kde pre chuť pridávajú sacharidy, farbivá, dochucovadlá. Tuk je hodnotný a drahý a je lepšie nahradiť ho lacným cukrom, ktorý vás nikdy dostatočne nezasýti na dlhšiu dobu. Urobte presný opak a získajte kontrolu nad hormónmi. Zoberte sacharidy a nahraďte práve inteligentným tukom.


 

7.   „Soľ je tichý biely zabijak, a nemali by sme soliť.“


Áno, súhlasím, pokiaľ používate komerčnú soľ s plechovou chuťou, alebo si zvyknete viac ako 1x do týždňa dopriať čipsy,krekry, fastfood, alebo iné spracované výrobky ako sú napríklad údeniny.


Avšak čo ak je práve soľ základným minerálom, ktorý začne chýbať práve ľuďom, ktorí si vypočujú múdre rady a „vychutnávajú si sterilné jedlá”?


Pozor, nie je soľ ako soľ.Vyberáme si chutné varianty morskej, himalájskej či perzskej čiernej soli.Práve ak vhodne znížite príjem kalórii z cukrov a múky a zvýšite príjem z tukov, tak vám bude treba začať poctivo soliť. Ak sa obávate, tak si prečítajte nasledovné štúdie. (969798) Málo soli vo vašom tele môže stáť dokonca aj za vašou zápchou.




Hlavný odkaz: Vyberajte si kvalitnú morskú a himalájsku soľ a nebojte sa adekvátne posoliť vaše jedlá. Športovci môžu mať pocit, že sa im žiada viac, čo je v poriadku. Skutočný problém je vo fastfoode, spracovaných produktoch a rôznych pochutinách. Slaná bryndza ešte nikoho nezabila, či?

 

Ako šéf a hlavný výživár tímu POWER COFFEE verím, že som vám priniesol trochu svetla do problematiky rôznych výživových mýtov, ktorým často chýba kontext. Zároveň moje odporúčania neberte ako dogmu, ale vytvorte si vlastný úsudok. Kľudne buďte väčšinoví vegetariáni, ale nebojte sa dopriať si kvalitné mäso, či vychutnať si hodnotné ryby. Realita je taká, že ak chcete získať plnohodnotné kalórie iba z rastlinnej stravy, zaťažujete celé naše životné prostredie oveľa viac.Zamyslel sa niekto nad tým , koľko nás reálne stojí výroba 100 Kcal, ktoré chceme dostať z čisto rastlinnej stravy?


Aj preto je pravda niekde uprostred a my vás povzbudzujeme do vlastného experimentovania, tak ako ste mali možnosť zistiť aj pri našej rannej POWERCOFFEE, ktorá je ešte stále pre mnoho ľudí nepochopiteľnou raňajkovou energetickou bombou.